Езоп – основоположник жанру байки. Байки « Вовк і Ягня », « Крук і Лисиця », « Мурашки і Цикада »
УРОК
зарубіжної літератури в 6 класі
ТЕМА . Езоп – основоположник жанру байки. Байки « Вовк і Ягня »,
« Крук і Лисиця », « Мурашки і Цикада »
МЕТА :
· навчальна: закріпити знання учнів з вивченого матеріалу; показати і розкрити особливості байок; формувати вміння і навички аналізу художнього тексту; розкрити основні відомості про легендарного Езопа
· розвивальна: розвивати логічне мислення , спостережливість, творчі
здібності учнів, зв’язне мовлення ;
· виховна: виховувати моральні та духовні якості учнів.
ОБЛАДНАННЯ: виставка творів українських та зарубіжних байкарів , портрет Езопа
ТИП УРОКУ : урок вивчення нового матеріалу.
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ : байка, алегорія,езопова мова, персоніфікація
Він раб , але мудріший за вільних;
він не красивий , але вищий від красенів .
В. Бабрій
ХІД УРОКУ
І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
Вступне слово учителя
На попередньому уроці ми з вами познайомилися з байкою як літературним жанром та давньогрецьким байкарем Езопом.
На сьогоднішньому уроці ми здійснимо подорож у глибину століть , щоб систематизувати й узагальнити все, що нам відомо про цей незвичайний жанр та його творця
Метод « Мікрофон » Ваші очікування від уроку?
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Слово учителя
· Сформулюйте визначення байки.
· З яких частин складається байка?
· Хто є героями цих творів?
ІІІ.СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Слово вчителя. Найчастіше героями байок є звірі, птахи, рослини. За допомогою цих героїв автори цих творів викривають вади людей і недоліки суспільного життя.
2.Учень
Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,
Сковорода, Крилов – всім вистачило тем,
Всім шлях премудрий розкривався,
Хто до Езопа добувався,
Хто позичав сюжетів та ідей,
Щоб байкою збагачувать людей -
так писав український байкар Микита Годованець.
3. Вчитель. На крилах часу ми перенесемося у чудовий край, який називають колискою світової культури. Це, звичайно, Стародавня Греція – рабовласницька держава. Про життя рабів нам розповідають афоризми, що дійшли до наших днів:
« Рабство – тюрма душі »
« Краще вмерти, ніж бути рабом »
« Бідному багато чого бракує, жадібному – усього »
У ті далекі часи байка посідала гідне місце в літературі. Про багатьох байкарів нам майже нічого не відомо. Серед імен, що повиті легендами, - перше місце належить Езопові. Жодних достовірних відомостей про нього немає. Зате існує багато переказів та легенд про життя цього мудрого співця , що жив у VІ ст. до н.е.
4. Повідомлення учня
Езоп жив так давно, що до нас не дійшли достовірні відомості про нього. Адже , якщо вірити переказам, це було дві з половиною тисячі років тому в Давній Греції.
Давні греки вимовляли його ім’я інакше ніж ми, - Айсопос. За походженням фракієць, хоча дехто називає фрігійцем. Кульгавий, із великим черевом, чималою головою, ще й горб за плечима. Але лихій долі й цього було замало він народився рабом. Змалку зазнав знущань. Та про його мудрість складали легенди, які свідчили про те, що він був розумнішим за своїх сучасників і повчав їх своїми байками.
Його засудили у Дельфах, несправедливо звинувативши, у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, і вбили, скинувши із високої скелі у безодню…
5.Вчитель
На портреті Езоп постає перед нами не потворним, кульгавим і горбатим рабом, про що розказують легенди, а людиною вільною, незалежною. Він спокійний, задумливий, втомлений.
· Як ви думаєте, про що задумався Езоп?
6. Читання статті підручника
· Яка легенда свідчить про дотепність Езопа?
7. Виразне читання вчителем байки «Крук і Лисиця»
8. Бесіда
1. Назвіть головних героїв байки.
2. З якою метою Лисиця вихваляла Крука?
3.Що у словах Лисиці найбільше сподобалось Крукові?
4.Якою мовою написана байка?
5.Який за обсягом твір?
6.Із скількох частин він складається?
7.Чи повчає нас цей твір?
9. Робота з теорії літератури
Алегорія (інакомовлення) – це таке зображення життя, що таїть у собі прихований зміст.
Персоніфікація (або уособлення) - художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослини, предмети.
Езопова мова – замаскований спосіб вираження думок із натяками і недомовками.
10. Виразне читання учнями байки «Вовк і Ягня» за особами
11. Дослідницька робота. Створення «асоціативних кущів».
- Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки? Запишіть відповідні риси Вовка і Ягня.
ВОВК ЯГНЯ
/ \ / \
Вовк – людина сильна, нахабна, могутня
Ягня – людина, що має відчуття власної гідності, але через різні причини не здатна себе захистити (беззахисна), слабка
12. Попередній висновок учителя.
- Секрет поведінки обох персонажів криється у нерівності сил: усемогутності Вовка і безсилості Ягняти. Кожний з них розуміє своє місце в житті.
13. Евристична бесіда.
- Які почуття викликає байка у читача? (Постійно відчуваєш себе учасником події, з одного боку – надія, а з іншого – відчуття трагічного фіналу події, який підказується життєвим досвідом.)
- Подумайте, у чому полягає алегорія байки? (В образах тварин ми бачимо людей та їхні вчинки.)
- Як називається такий прийом? (Уособлення)
- Наведіть приклади з байки.
14. Аналіз твору.
- Визначте ідею твору.(Засудження несправедливостей людського життя, неправедної сили влади.)(Запис у зошиті).
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Гра «Відгадай слово»
· Короткий віршований твір, у якому закладений повчальний зміст. (Байка)
· Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки. (Давня Греція)
· Частина байки, у якій розповідається про події. (Оповідна)
· Частина в якій міститься повчання. (Мораль)
· Відображення одного предмета через інший. (Алегорія)
V.РЕФЛЕКСІЯ
Метод « Мікрофон »
- Чи здійснилися ваші очікування ?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Заключне слово вчителя
Байка завжди стояла на сторожі загальнолюдських ідеалів – честі, добра, справедливості. Поети - байкарі прославляли людей мужніх, здатних боротись за волю , відстоювали свої права, вірили в людину. Саме в цьому величезна цінність байки.
3.Оголошення та мотивація оцінок
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
* Розповідати про байкаря Езопа;
* прочитати байки « Мурашки і Цикада », «Лисиця і Виноград» ; повторити «Вовк і Ягня»