В. Нестайко. «Тореадори из Васюківки».

06.02.2016 19:50

Тема:                                В. Нестайко.  «Тореадори из Васюківки».

Мета:                               ознайомити учнів із життям і творчістю письменника,

                                         зацікавити їх твором «Тореадори з Васюківки»;

                                         розвивати навички виразного читання, переказу

                                         прозового твору, коментування його, аналізу поведінки

                                         героїв, їхніх вчинків; виховувати оптимізм, активну

                                         житєву позицію, розвивати почуття гумору.

Обладання:                     портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до

                                         них.

Теорія літератури:         повість, пригодницький твір.

 

                                         ХІД  УРОКУ

І.   Організаційний момент.

ІІ.  Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

V.  Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1. Слово вчителя.

    Відомий у світі український дитячий письменник Всеволод Зіновійович Нестайко  народився 1930 року в місті Бердичеві , що на Житомирщині, в сім’ї службовців. Дитинство його перекреслила  війна. Пізніше письменник згадував про це так: «Саме тому, що дитинство моє перервала війна і довелося зазнати чимало гірких недитячих переживань, рано подорослішати, мені й захотілося  писати для дітей – повернутися в дитинство і догратися, досміятися, пофантазувати разом з юними читачами».

    Взагалі-то письменник не любить згадувати про страшне лихоліття: «Я не люблю ні писати про війну, ні згадувати. Багатьох дітей зламала війна, є навіть поняття «діти війни», стражденні діти. Але  мене врятувала моя весела вдача, яку дали мені мама, тато і мої далекі предки.

   …Коли я був маленьким хлопчиком, страшенно хотів якнайшвидше вирости і стати великим, дорослим. Може, тому, що я був справді маленький, чим не найменший  в класі. Маленький, худенький, ще й рудий. Як вогонь червоний. Мене дражнили «Море горить», «Пожежна команда». А ще в класі мене називали «Рудий африканський їжачок». Чому, спитаєте, їжачок? А тому, що руде волосся на моїй голові стирчало, як голки в їжака».

    Герої В.Нестайка – дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі, сміливі діти, які потрапляють у різні життєві ситуації, інколи навіть драматичні, і з честю виходять із них. І все це освітлено любов’ю, добротою, легким авторським гумором, так що жоден читач не залишається байдужим. Мабуть, саме завдяки цим особливостям твори В.Нестайка набули світової популярності.

   За повість-казку «незвичайні пригоди у лісовій школі» письменник удостоєний премії імені Лесі Українки. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» одержав гран-прі  на Міжнародному фестивалі в Мюнхені і Головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії, кінофільм за твором «Одиниця з обманом» - спеціальний приз на Міжнародному фестивалі в Га брово, столиці сміху в Болгарії.

      Книжку «Тореадори з Васюківки», з якою ми сьогодні ознайомимося, включено до особливого списку Г.-К. Андерсена.

    Словами Астрід Ліндгрен промовляє до нас класик української дитячої літератури Всеволод Нестайко: «Я сподіваюсь, що можливо, книжки мої навівають маленьким читачам більшу людяність, краще розуміння людей».

 

2. Робота з теорії літератури.

    Твір В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» - повість-трилогія (трилогія складається з трьох книг).

    Повість – це великий за обсягом епічний твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб. (Учні роблять запис до літературознавчого словничка).

   Особливості повісті: зображення значної кількості подій із життя одного або кількох головних героїв; розповідний спосіб викладу; тривалий час дії; докладність описів і розповіді про події та персонажів; прозова форма; середній обсяг.

    Повість буває: соціальною, соціально-побутовою, історичною, біографічною,

автобіографічною, пригодницькою, науково-фантастичною, міфологічною (химерною).

    Повість «Тореадори з Васюківки» - пригодницька. Пригодницький твір має складний, заплутаний сюжет, із його героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Ж.Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у  «Тореадорах з Васюківки».

      Потребує пояснення й сама назва твору.

     Хто ж такі тореадори – це учасники кориди (бою з биками). Корида дуже популярна в Іспанії та в деяких інших країнах.

 

3.  Виразне читання.

    Учні виразно читають уривки з твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» (розділ І) – «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич».

 

4. Обмін враженнями про прочитане.

 

5. Словникова робота.

 

 VІ.  Закріплення знань, умінь та навичок

        Гра  «Визнач риси характеру героїв».

      Вчитель пропонує учням поміркувати й визначити, які риси характеру Яви та Павлуші виявилися у першому розділі повісті? Чи правильно позначила їх сама Марійка? Знайти помилки.

 

 

 

  веселі                                                                                             не люблять   

  навчатися

  кмітливі                                 Ява                                                 боягузи

  розумні                                  Павлуша                                        добрі

  неслухняні                                                                                    люблять усе живе

  несерйозні                                                                                     сміливі

  допитливі                                                                                      покірні

  необережні                                                                                    недисципліновані

  дотепні                                                                                           із почуттям   

  гумору

 

              

VІІ.   Домашнє завдання

      Навчитися виразно читати перший розділ повісті, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях; зробити ілюстрації до твору.

 

VІІІ.  Підсумок

 

Картка  № 1

1. Чим вас приваблюють Ява і Павло? Порівняйте ваш відпочинок на літніх канікулах і пригоди цих п’ятикласників. Зробіть узагальнюючий висновок.

2. Доведіть на прикладі вчинків Івана та Павла, що хлопці мають щире серце, здатні до порозуміння і добра.

3. У бика Петьки очі наче:

    а) повна луна; б) дві залізні миски; в) тракторні фари.

 

 

Картка  № 2

1. Чим захоплює вас ця частина твору? Як Як ви ставитеся до вчинків і поведінки Вані та Павла? Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.

2. Прослідкуйте, які риси характеру виявляються у хлопців під час пригод, що з ними трапляються. Власні спостереження узагальніть.

3. Як хлопці назвали щеня, яке витягли з колодязя?

    а) Палканом; б) Шариком; в) Собакевичем.

 

Картка  № 3

1. Доведіть на прикладі взаємостосунків хлопців, що дружба перевіряється у скрутних ситуаціях. Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.

2. Висловіть власну думку щодо наступного розмірковування Павла: «Нема нічого кращого в житті за дружбу».

3. Чому хлопці покинули замурованого у кавуни Павлушу?

    а) вирішили пошуткувати над ним;

    б) побачили діда Салимона;

    в) почули крик матері.

 

Картка  № 4

1. Що свідчить про обізнаність хлопців стосовно історичних знань про єгипетські піраміди? Свої думки обґрунтуйте.

2. Як ви ставитеся до школди, яку винили хлопці на баштані? Визначте власний вирок щодо покарання шкідників.

3. Хто допоміг Павлу в скрутну для нього  хвилину?

    а) Гришка Сало;   б) Ваня Рень;  в) Антончик Мацієвський.